Moje Notatki

Historia Polski – cz.395

In historia polski xxw on Listopad 23, 2009 at 12:10 pm

Początki jej przypadły jeszcze na lata 1517-1522, kiedy w porcie gdańskim organizowano „królewską straż morską”, flotę kaperską w zwią­zku z konfliktem z Krzyżakami, a także z wojną litewsko-moskiewską. Później wrócono do tego projektu w połowie XVI w
Po zdobyciu Narwy starano się uniemożliwić wykorzystywanie tego portu do zaopatrywania Moskwy w sprzęt wojenny. W celu zwalczania „żeglugi narewskiej” ko­nieczne było posiadanie własnej floty. W 1560 r. Zygmunt August zlecił Gotardowi Kettlerowi zorganizowanie floty kaperskiej. Kiedy okazało się to niewystarczające, sam przystąpił do powoływania kaprów. Powstała królewska flota kaperska, której dowódcą był Mateusz Scharping z Gdań­ska. Przez pierwsze lata liczba statków kaperskich nie przekraczała 10, jednak gdy do wojny przystąpiła również Szwecja, nowe zadania, które stanęły przed kaprami (przecinanie komunikacji szwedzkiej z Estonia), spowodowały, że na Bałtyku działało ponad 30 polskich statków kaper­skich (1567). Aby uniknąć zadrażnień z Gdańskiem, wybudowano dla kaprów specjalny port w Pucku. Nie zapobiegło to jednak ostrym zatar­gom. Kaprowie działali aż do 1570 r., po czym Duńczycy zniszczyli więk­szość polskiej floty kaperskiej. W celu ugruntowania pozycji Polski na mo­rzu Zygmunt August przystąpił pod koniec swego życia do budowy regu­larnej floty wojennej. Realizację tego planu, zapoczątkowanego wystawie­niem dwóch jednostek w Elblągu, przerwała śmierć króla.

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: