Moje Notatki

Historycy sztuki nie są zgodni co do charakteru okresu obejmującego ostatnią ćwierć XVI i pierwszą XVII w

In historia polski pdf on Grudzień 25, 2009 at 3:01 am

Historycy sztuki nie są zgodni co do charakteru okresu obejmującego ostatnią ćwierć XVI i pierwszą XVII w . Jedni widzą w nim okres późnego Renesansu, wyodrębnianego niekiedy jako samodzielna epoka w sztuce pod nazwą manieryzmu, inni gotowi są za jego cechę dominującą uważać narastanie Baroku, który ugruntuje się jako zasadniczy kierunek w sztuce po 1620 r
Podobnie jak w literaturze, tak i w sztuce jest to więc typowy okres przejściowy, w którym współistnieje parę kierunków. Przyjmując dla poprzedniego okresu w zbliżonej sytuacji nazwę Odrodzenia, można więc tym razem zastosować nazwę wczesnego Baroku, zdając sobie sprawę z nieprecyzyjności takiego usystematyzowania.
W okresie tym Polska znalazła się pod szczególnym wpływem dwu ośrodków kulturalnych. Jednym z nich były nadal Włochy, z punktem ciężkości przesuniętym już z Florencji czy to do Wenecji, czy zwłaszcza do Rzymu, który w pierwszej połowie XVII w. stał się głównym ogniskiem Baroku w Europie. Drugim takim ośrodkiem stały się Niderlandy, których oddziaływanie wzrastało w miarę rozkwitu kulturalnego Zjednoczonych Prowincji i utrwalania się ich więzi ekonomicznych z Rzecząpospolitą.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: